Gå til indhold

COVID-19 Nepal

Her finder du information om konsekvenserne af COVID-19 for danske rejsende og fastboende i Nepal. 
Senest opdateret  06.12.2022 09:00
 

Rejserestriktioner

Nye regler eller lempelser af eksisterende regler kan indføres med meget kort varsel. Du bør derfor holde dig løbende opdateret. Du bør altid følge lokale myndigheders anvisninger.

 

Indrejseregler

Du kan læse de seneste retningslinjer om ankomst til samt afrejse fra hos Nepal Department of Immigration, samt retningslinjer for flyrejsende hos de nepalesiske luftfartsmyndigheder

Nepals landegrænser er åbne.     

Rejsende skal medbringe COVID-19 vaccinationscertifikat, som viser færdigvaccination senest 14 dage før indrejse i Nepal.

Rejsende, der ikke kan medbringe vaccinationscertifikatet, må i stedet medbringe en negativ COVID-19 test (RTPCR, True NAAT, Gene Xpert) udført tidligst 72 timer før afrejse.

For ovennævnte rejsende er der ikke krav om karantæne.

Vaccinationer og COVID-19 test er ikke påkrævet for børn under fem år. 

  

 

Interne rejserestriktioner

Indenrigsfly er i drift.

 

 

Coronapas 

De nepalesiske myndigheder har ikke officielt anerkendt det danske coronapas som dokumentation for COVID-19 vaccination. To vaccinationsstik bliver betragtet som færdigvaccineret for at kunne rejse til Nepal. 

Læs mere om coronapasset her.

 

Regler for personer i transit

Det er ikke muligt at rejse i transit gennem Nepal.

 

Rejseråd til erhvervsrejser

Læs Udenrigsministeriets rejseråd til erhvervsrejser

  

Indrejserestriktioner for erhvervsrejsende

Der gælder de samme indrejserestriktioner for erhvervsrejsende i Nepal, som for alle andre indrejsende. Læs mere i afsnittet ”Rejserestriktioner”. 

 

 

Lokale rejseregler

Nye regler eller lempelser af eksisterende regler kan indføres med meget kort varsel. Du bør derfor holde dig løbende opdateret. Du bør altid følge lokale myndigheders anvisninger 

Mundbind

Det kan være obligatorisk at bruge mundbind eller andet beskyttelsesudstyr i Nepal. 

 

Hvis du bliver syg

Hvis du får symptomer, der kan give mistanke om COVID-19, imens du rejser i udlandet, skal du selvisolere og følge de lokale myndigheders anvisninger samt hurtigst muligt tage kontakt til din rejseforsikring. 

Hvis du har spørgsmål, kan du kontakte Ministry of Health and Populations officielle COVID-19-hotline på følgende numre:

  • 1133 (24/7) 
  • 1115 (06.00-22.00)
  • 9851255839 (08.00-20.00)
  • 9851255837 (08.00-20.00)
  • 9851255834 (08.00-20.00)

For spørgsmål om test og karantæne kan du kontakte Infectious Disease Hospital (Teku) Hospital på [email protected] eller National Health Public Health Laboratory på [email protected].

Hvis de lokale myndigheder beder dig om at gå i karantæne eller tage andre forholdsregler, bør du følge deres anvisninger. Du bør også samarbejde med de lokale myndigheder om kontaktopsporing, hvis det bliver relevant. 

Udenrigsministeriet kan ikke påvirke de regler, som andre lande vælger at indføre for at forhindre videre smittespredning.

Du kan altid kontakte ambassaden eller Udenrigsministeriets Globale Vagtcenter 24/7 ([email protected] / +45 3392 1112), hvis du har brug for rådgivning.

Udenrigsministeriet modtager mange spørgsmål om, hvordan man skal forholde sig, hvis man bliver syg i udlandet.  

Læs svarene på de mest almindelige spørgsmål.

Læs mere om symptomer på COVID-19 hos Sundhedsstyrelsen.

 

Visum og opholdstilladelse

Tribhuvan International Airport (TIA) er den eneste internationale lufthavn i Nepal. Immigration Office, TIA under Department of Immigration har bistået turister, der ankommer til Nepal, ved a give visum ved ankomst. Visum der udstedes ved ankomst er 'turistvisum'. Dette visum har flere "re-entry" muligheder. 

Du kan læse mere om andre landes pas- og visumregler.

Meddelelse angående Visa: Notice Regarding Visa (immigration.gov.np)

Udrejse af Nepal

Siden den 29. marts 2022 er der ikke restriktioner som følge af COVID-19 ved indrejse i Danmark.

 

Har du sundhedsfaglige spørgsmål vedr. COVID-19 kan du finde information på: corona | covid-19 (coronasmitte.dk)

 

Mere information

For mere information se nedenstående links til lokale myndigheders hjemmesider: 

 

 

Udenrigsministeriet og den danske ambassade rådgiver ikke om sundhedsfaglige spørgsmål, men henviser til Sundhedsstyrelsen og Statens Serum Institut.

De danske myndigheder har samlet informationer om den danske indsats mod coronavirus/COVID-19 på coronasmitte.dk. 

 

Rejsevejledning

Udenrigsministeriets rejsevejledninger indeholder gode råd og nyttige oplysninger for bestemte lande, primært rettet mod turistrejsende fra Danmark.

Læs rejsevejledningen for Nepal.

 

Kontakt

Du kan kontakte ambassaden i Indien eller konsulatet i Nepal inden for almindelig åbningstid.

Du kan altid kontakte Udenrigsministeriets Globale Vagtcenter 24/7 ([email protected] eller +45 3392 1112). 

Du kan også downloade vores app Rejseklar og tilmelde dig Danskerlisten, så modtager du information direkte fra os, hvis der indføres nye, større restriktioner i Nepal, eller hvis der i øvrigt opstår en krisesituation.

Hvis du ikke har adgang til app’en, kan du tilmelde dig Danskerlisten via vores hjemmeside.

 

hent app'en rejseklar

I app’en Rejseklar har vi samlet alt, hvad
du skal vide om sikkerhed på din rejse.

Hvor du rejser hen, er din egen beslutning og dit eget ansvar. Udenrigsministeriet kan ikke holdes ansvarlig for oplysningerne her på siden.

Det er dit ansvar at overholde ind- og udrejseregler i de lande, du rejser til. Det er de lokale myndigheder i de enkelte lande, der fastlægger reglerne og afgør, om du overholder dem. Derfor anbefaler vi, at du undersøger de aktuelle, lokale regler og retningslinjer, inden du rejser.

Udenrigsministeriet i København og de danske ambassader og konsulater i udlandet vil ikke kunne oplyse mere end, hvad du kan læse her på siden. Vi tilstræber, at oplysningerne på siden er opdaterede, korrekte og dækkende. Vi kan ikke drages til ansvar for evt. problemer med ind- og udrejse, uanset oplysningerne på hjemmesiden.