Spring til indhold

COVID-19 i Bhutan

Her på siden finder du information om COVID-19 i Bhutan.

Senest opdateret 25.05.2020 16:30

Udenrigsministeriet fraråder alle ikke-nødvendige rejser for hele verden til og med den 31. maj 2020. Udenrigsministeriet opfordrer de danske rejsende, der befinder sig ude i verden, til at rejse hjem så snart det er muligt. Dette bør ske i tæt dialog med dit rejsebureau, flyselskab eller forsikringsselskab, og i god ro og orden.

Mere information om beslutningen kan findes fra Udenrigsministeriets pressemeddelelse her og yderligere uddybning i FAQ her. Vi anbefaler, at du følger med i udviklingen via Udenrigsministeriets Rejsevejledninger, som kan findes her. Det skal dog bemærkes, at der på nuværende tidspunkt ikke findes nogen rejsevejledning for Bhutan.

Ambassaden følger løbende udviklingen i forhold til coronavirus/COVID-19 i Bhutan. Danskere bosat eller på rejse i Bhutan opfordres til at følge de lokale myndigheders information via nyhedsmedierne og nedenfor nævnte informationskanaler.

Rejser til Bhutan

Gældende fra den 23. marts har de lokale myndigheder i Bhutan lukket landets internationale grænser og begrænset alle internationale krydsninger på ubestemt tid.

Befinder du dig allerede i Bhutan?

Rejsende kan rejse ud af landet. Det er forventningen, at man ved internationale flyafgange vil kunne komme til at opleve forsinkelser og aflysninger med kort varsel. Rejsende anbefales at holde sig løbende orienteret ved deres rejsebureau og flyselskab.

Hvis du er rejsende i Bhutan og ikke kan komme hjem, så du sikre dig at dit visum forsat er gyldigt. Dette bør ske direkte igennem din rejseguide eller rejsebureau. De lokale turistmyndigheder kan kontaktes via email: info@tourism.gov.bt og telefon +975 2 323251/323252.

***

Vi bliver ved med at prøve at skabe hjemrejsemuligheder. Blandt andet forsøger vi i samarbejde med andre lande i EU og Norden at organisere særfly, hvor strandede borgere kan købe billet. Kontakt venligst den honorære konsul, eller de flyselskaber der stadig flyver, for mere information om hjemrejsemuligheder.

Udenrigsministeriets Borgerservice har oprettet en facebookgruppe, der skal hjælpe danskere i udlandet til at støtte op om hinanden. Her kan fastboende rådgive og hjælpe de rejsende, og rejsende kan finde hinanden og dele erfaringer. Find gruppen her: https://www.facebook.com/groups/danskereglobalt/

Udviklingen i Bhutan

I nogle lande uden for Kina har importerede smittetilfælde ført til afgrænsede smittekæder med relativt få tilfælde, men ifølge Sundhedsstyrelsen er der ikke rapporteret om væsentlig smittespredning i Bhutan. Du kan læse mere om coronavirus hos Sundhedsstyrelsen eller Statens Serum Institut.

Nye tilfælde registreres løbende af Det Europæiske Center for Sygdomsforebyggelse og Kontrol (ECDC).

Du bør altid følge de lokale myndigheders anvisninger. Du bør holde dig opdateret om udviklingen via de lokale myndigheder, nyhedsmedierne og dit rejse- eller flyselskab.

Nem adgang til vigtig information

Ambassaden opfordrer alle danskere i Indien til at registrere sig på Danskerlisten og hente Udenrigsministeriets app Rejseklar. Danskerlisten giver os mulighed for at kontakte dig eller sende dig vigtige informationer om, hvordan du bør forholde dig. Du tilmelder dig Danskerlisten her.

Har du spørgsmål i forbindelse med coronavirus/COVID-19, kan du tage kontakt til den danske ambassade på telefonnummer: + 91 (011) 4209 0751. Uden for ambassadens åbningstid kan du kontakte Udenrigsministeriets Globale Vagtcentral hele døgnet på mailadressen bbb@um.dk eller +45 3392 1112.

Udenrigsministeriet og den danske ambassade rådgiver ikke om sundhedsfaglige spørgsmål, men henviser til Sundhedsstyrelsen. På de danske myndigheders fælles informationssite kan du finde information om coronavirus/COVID-19.

For yderligere information se også Udenrigsministeriets hjemmeside.

Yderligere information for fastboende

Det globale udbrud af COVID-19 kan medføre vanskeligheder med forsendelser af post til udlandet. Det betyder, at der for danskere bosat i udlandet kan opstå problemer med at få tilsendt et nyt NemID-nøglekort med posten. Digitaliseringsstyrelsen anbefaler, at man installerer NemID nøgleapp på sin telefon. Se mere her.